Home office, práca z domu prakticky a efektívne.
Aj vy ste sa ocitli v situácii, kedy musíte zmeniť svoje pracovné návyky? Nenechajte sa zaskočiť prácou z domu. Prinášame niekoľko rád, ako zvládnuť home office efektívne.
Množstvo nových nariadení vplyvom koronavírusu spôsobilo aj to, že aj zamestnanci a pracovníci, ktorí nikdy neskúsili home office, ho musia absolvovať. Nie každému sa predstava ostať doma a pracovať z obývacej izby páči. Vyžaduje si to trochu prípravy a zmenu harmonogramu. Tieto rady by ste nemali prehliadnuť.
1. Nastavte si denný harmonogram
Aby ste nevyšli z pracovného nasadenia, je dobré, ak si zachováte pravidelné ranné vstávanie, ako počas chodenia na pracovisko. Samozrejme, ak ste nemali flexibilnú pracovnú dobu. No aj v tomto prípade odporúčame vstávať s ranným budíkom v rovnakom čase, každý deň. Telo si postupne navykne, a tak pre vás bude oveľa ľahšie prispôsobiť si denný harmonogram. Pokojne si po prebudení doprajte ranné cvičenie, či kávu s raňajkami. Pri práci z domu máte na ne konečne čas, keďže sa nemusíte ponáhľať, aby ste sa vyhli rannej zápche. Vaša pracovňa je len pár metrov od vás.
2. Vytvorte si vhodné pracovisko
Čím radšej budete sedieť na svojom novom pracovnom mieste, tým produktívnejší budete. Nie všetci majú doma samostatnú miestnosť pre pracovňu, preto treba pri výbere nábytku byť hlavne praktický. Samozrejmosťou je písací stôl, pohodlná kancelárska stolička, dostatok úložného priestoru pre knihy a dokumenty. Nezabudnite na menšie dekorácie. Aj obyčajný kvet, či obľúbený obraz dotvoria atmosféru vášho pracovného kútika. Práca z domu tak bude praktická a štýlová.
3. Plánujte si plnenie úloh
Nie je nič horšie, ako začať ráno na home office bez plánu. Možno ešte začať ráno bez kávy. :) Ale bez plánu sa ľahko stane, že vaša efektivita bude nulová. Pri prvom pútavom nápise, ktorý na webe zbadáte sa pritrafí nová časť obľúbeného seriálu. Hneď po nej na vás vyskočí okno z četu, po hodine písania s kamarátom zistíte, že je čas obeda... Produktivita vám máva na rozlúčku. To nechcete. Preto je dôležité, aby ste mali pripravený zoznam úloh na daný deň. Máte tak predstavu o tom, čo vás čaká. Navyše viete akú náročnosť majú jednotlivé zadania. V čase, keď ste najviac produktívni, by ste mali riešiť tie najnáročnejšie úlohy. Zväčša je to hneď z rána, po začatí pracovnej doby, ktorú sa snažíte dodržiavať.
4. Nezabudnite oddychovať efektívne
Počas práce v kancelárii, mimo domova, je úplne jasné, kedy sa práca končí a nastáva oddych. Po príchode domov. Čo však v prípade, že pracujete z domu? Skončíte svoj pracovný deň, vypnete počítač a presuniete sa len o pár metrov ďalej, na gauč. Nedostatok socializácie s vaším okolím je jednou z nevýhod home office. V týchto dňoch je stretávanie sa navyše rizikové. Myslite na svoje duševné aj fyzické zdravie a prispôsobte tomu svoj čas. Ak máte jasne stanovený čas na prácu, majte ho aj na oddych a oddychujte efektívne. Doprajte si relax pri knihe v obľúbenom kresle, zacvičte si. Tvorte, rozvíjajte svoju kreativitu aj napriek tomu, že musíte byť doma. Namaľujte obraz, premaľujte si kvetináč. Tí odvážnejší sa môžu smelo pustiť aj do premaľovania a redizajnu bytu.
Starajte sa o domáceho miláčika. Ak ho ešte nemáte, je ideálny čas, aby ste si ho zaobstarali a mohli sa mu venovať. Pomôžete nie len vy jemu, ale aj on vám.
Ak bývate v rodinnom dome a máte prístup na záhradu, máte to o čosi pestrejšie. Relaxujte v záhrade, začnite pestovať vlastnú zeleninu vo fóliovníku alebo si doprajte rozkvitnutú záhradku.